Grau d'Educació Primària a Blanquerna (FPCEE)

martes, 1 de diciembre de 2009

TREBALL COL·LABORATIU amb Google Docs: "Els ordinadors portàtils i els llibres digitals a les aules"

Hola de nou a tots els blocaires i gràcies a tots per seguir el meu bloc!

El tema que veurem avui tracta sobre els treballs col·laboratius que es poden dur a terme gràcies a programes gratuïts com Google Docs. Permeteu-me explicar-vos què és amb el següent vídeo subtitulat en català:



La pràctica tracta de fer en petit grup a classe diferents activitats:
  1. Crear i compartir un document de text
  2. Crear una presentació, compartir-la i emprar-la com una eina de comunicació.
  3. Crear un full de càlcul i un formulari.

El primer punt tracta que un dels components del petit grup creï un document que després compartirà amb la resta dels membres del grup. Podem veure els passos a gran escala amb les següents imatges:

Primerament creem un document clicant a on posa "Document"



A continuació ens demanarà el nom del nou fitxer que estiguem creant


Aquí veiem el nou fitxer ja modificat pel creador de dir document.


A continuació ens disposem a compartir el document per tal de que tots els integrants puguin interactuar.


Amb aquesta imatge podem veure com el document ja està compartit i es veuen els integrants que l'estan compartint en aquell moment i què és el que poden fer (si poden editar o si poden només visualitzar el document).


Després d'aquesta activitat que pretenia que veiéssim com obrint tots els membres del grup el mateix document compartit, les coses que anava introduint cada alumne s'anaven modificant cada poc temps (o només pressionant la tecla F5 s'actualitzava al moment) se'ns va proposar la segona activitat. Aquesta consistia en crear una presentació tipus Power Point, compartir-la i emprar-la com una eina de comunicació entre diferents usuaris. La presentació es composa de diferents parts (no han d'estar en aquest ordre necessàriament):
  • Portada
  • Esquema amb els apartats que exposarem
  • Imatges
  • Vídeos
  • Explicacions sintètiques amb els continguts més rellevants
Seguint tots aquests punts i col·laborant una mica entre tots vàrem obtenir com a resultat el següent document tipus Power Point del Google Docs:



Aquesta és la forma incrustada de veure un power point del Google Docs. És molt senzill. Els passos que s'han de seguir són:

  1. Obrim la presentació que volem publicar.
  2. Anem a l'apartat on posa COMPARTEIX (a la dreta).
  3. Cliquem sobre l'ítem PUBLICA / INCRUSTA
  4. Se'ns obrirà una nova finestra
  5. Cliquem sobre PUBLICAR AQUEST DOCUMENT
  6. Copiem el text que ens donen a sota que començarà amb "iframe src..."
  7. L'enganxem al bloc en versió "Modifica l'Html"

A continuació hi ha vàries imatges aclaridores dels passos anteriorment esmentats:

Aquí podem veure com en el menú comparteix hi ha la opció de PUBLICA/INCRUSTA


Amb aquesta imatge podem veure com ens diu que el document ja està publicat a Internet. Ens proporciona la direcció web per la que podem accedir directament i a sota el codi html per tal de poder incrustar el document amb alguns paràmetres de configuració tals com la possibilitat de tenir diferents mides, la freqüència amb la que avança la diapositiva, etc.

Ja tenim document incrustat!

L'altre opció és simplement copiar el link que se'ns dona a dalt de la mateixa pàgina i que serveix únicament per que l'usuari cliqui sobre ell i se li obri el document de Google Docs a una finestra nova.

L'exemple el tenim a continuació:

http://docs.google.com/present/view?id=dhr6pbg6_12g4bgkhgc


Per últim, a la tercera part de la pràctica se'ns va proposar el fet de crear un full de càlcul amb Google Docs i dins seu incloure les dades d'un formulari que ens permet fer aquesta eina. Tot i que com tots ja sabem els fulls de càlcul ens serveixen habitualment per recollir dades numèriques per posteriorment fer-ne gràfiques els fulls de càlcul del Google Docs ens donen la possibilitat de crear un formulari incrustat o vinculat a un full de càlcul directament (això vol dir que tot el que es recull en dits formularis es guarda directament en el document de full de càlcul que hem creat) per tal de recollir informació que ens pot ser molt útil a l'hora de fer estadístiques ja sigui amb simples dades que nosaltres mateixos extraguem o amb una eina de la que disposem per fer un resum en forma de gràfiques de diferents tipus molt interessants inclús per mostrar en públic a les exposicions fetes a classe o com a conclusions estadístiques a qualsevol tipus de treball escrit.

Doncs per crear un full de càlcul haurem de seguir els següents passos:


Cliquem sobre CREA i posteriorment a SPREADSHEET o full de càlcul


Aquí podem veure el full de càlcul creat i amb les dades que a través del formulari creat s'han anat afegint al full automàticament.



Amb aquest menú podem tant editar el nostre formulari com incrustar-lo a una pàgina web o enviar-lo per e-mail.


Unes de les opcions que ens donava el menú anterior era la de mostrar totes les respostes en un breu resum a mode d'estadística.

Aquí tenim el link del formulari: FORMULARI
I clicant sobre la darrera imatge podrem veure el full de respostes!

Com a mode de reflexió podríem dir que els Documents de Google ens permeten no només una eina per poder treballar a qualsevol indret on simplement tinguem un ordinador i Internet sinó que ens dona la possibilitat de treballar en grup amb la finalitat de que tots els membres d'aquest de forma col·laborativa treballin cadascú des de casa seva però com si tots, en realitat, estiguessin a una reunió. Per tant Google Docs no només és una eina per treballar (ja sigui online o offline: això ja ho explicarem) sinó que ens dona la opció de treballar en col·laboració amb altres usuaris no només compartint informació sinó també compartint el que ens vulguin dir o opinar sobre el que hem escrit.

No hay comentarios:

Publicar un comentario